1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>
Έχουμε 38 επισκέπτες συνδεδεμένους

Σάββατο 01-11-14:Ιστορία Τέχνης: Νεοελληνική Ζωγραφική και Γλυπτική

PDF Εκτύπωση E-mail

Σεμινάριο

Ιστορία Τέχνης: Νεοελληνική Ζωγραφική και Γλυπτική

istoria_texnis8Οι απόψεις διίστανται σχετικά με την ακριβή χρονική περίοδο της γέννησης της νεοελληνικής τέχνης, όπως αυτή εννοείται ως πνευματική δημιουργία και ελευθέρια τέχνη. Γεγονός παραμένει ότι με την ίδρυση του ελληνικού κράτους ο χαρακτήρας της καλλιτεχνικής δημιουργίας άρχισε να διαγράφεται με βάση εισαγόμενα αισθητικά κριτήρια.

Οι αισθητικές προτιμήσεις, η εικαστική παιδεία καθώς και το σύνολο των λοιπών χαρακτηριστικών της ελληνικής κοινωνίας του 19ου και των αρχών του 20ού αιώνα διαμορφώθηκαν με βάση τις ιδιαίτερες συνθήκες που ίσχυαν κατά την πολύχρονη τουρκική κατοχή αλλά και τις συνθήκες ζωής των Ελλήνων μετά την απελευθέρωση.

Το τοπίο στην ελληνική ζωγραφική και γλυπτική του 19ου - μετά την ίδρυση του Πολυτεχνείου και της Σχολής Καλών Τεχνών - και των αρχών του 20ού αιώνα διαμορφώθηκε ακολουθώντας με κάποια καθυστέρηση, άλλοτε μεγαλύτερη άλλοτε μικρότερη, τα κινήματα που δημιουργήθηκαν στην Ευρώπη, κυρίως στη Γερμανία και τη Γαλλία, ενώ για το μεγαλύτερο διάστημα του 19ου αιώνα κυριάρχησε η ακαδημαϊκή τέχνη.

Το πολιτιστικό τοπίο δεν ήταν ενιαίο σε όλη την έκταση της χώρας. Η Κρήτη μέχρι το 1669 και ειδικότερα τα Επτάνησα που δε γνώρισαν την τουρκική κατοχή και παρά την ενετική κυριαρχία, απολάμβαναν μεγαλύτερη ελευθερία και μέσω των δυτικών χαλκογραφιών ή ελαιογραφιών είχαν μια εικόνα των καλλιτεχνικών εξελίξεων που συνέβαιναν στην Ευρώπη, ώστε η καλλιτεχνική τους παραγωγή να μπορεί να χαρακτηριστεί πρωτοπόρα. Οι μεταβυζαντινές εικόνες, αλλά και τα αρχιτεκτονικά δημιουργήματα των τόπων αυτών φανερώνουν την ανταλλαγή ιδεών ανάμεσα στις μη τουρκοκρατούμενες περιοχές και τον υπόλοιπο ευρωπαϊκό κόσμο.

Η μετακένωση του αισθητικού ιδεώδους των Βαυαρών, που βασιζόταν στην αρχαία ελληνική τέχνη, συντελέστηκε με την άφιξη του Όθωνα στην Ελλάδα. Το Μόναχο ήταν ο προορισμός των περισσότερων Ελλήνων ζωγράφων έως τις αρχές του 20ου αιώνα, εκτός ελάχιστων εξαιρέσεων, λόγω της πρωτοβουλίας κυρίως του πατέρα του Όθωνα για τη δημιουργία μιας δυναμικής σχέσεων και ανταλλαγών ανάμεσα στην Αθήνα και το Μόναχο.  Πολλοί υπότροφοι της Ακαδημίας αργότερα συγκρότησαν τη λεγόμενη «Σχολή του Μονάχου», το προπύργιο του ελληνικού ακαδημαϊσμού.

Οι πρώτες δεκαετίες του 20ού αιώνα βρήκαν την καλλιτεχνική παραγωγή στην Ελλάδα στο ίδιο σχεδόν σημείο που την άφησε ο 19ος. Στο συντηρητικό πλαίσιο που κινήθηκε έως τότε συνέχισε δίχως θεαματικές ανατροπές ή ριζοσπαστικές αλλαγές κινούμενη θεματογραφικά γύρω από ηθογραφίες και προσωπογραφίες.

Μέχρι τα πρώτα μεσοπολεμικά χρόνια ο ακαδημαϊσμός της σχολής του Μονάχου, αν και είχε απολέσει μεγάλο μέρος των θιασωτών του, επέμενε και κυριαρχούσε απόλυτα στην τέχνη, με κάποια παρεμβολή του Συμβολισμού και της Αρ-Νουβό. Ιδιαίτερα μετά τη Μικρασιατική καταστροφή καθώς και κατά το Μεσοπόλεμο συντελέστηκαν ουσιαστικές αλλαγές στο ελληνικό καλλιτεχνικό τοπίο. Τότε επιχειρήθηκε μια στροφή προς τη Γαλλία, όχι μόνο στην τέχνη αλλά και στην πολιτική, με αποτέλεσμα η αυτοδυναμία της τέχνης της σχολής του Μονάχου να κλονιστεί. «Ανακαλύφθηκε» εκ νέου η λαϊκή παράδοση και η βυζαντινή τέχνη, προέκυψε το θέμα της ελληνικότητας της τέχνης, ενώ είχαμε και τις πρώτες εκδηλώσεις του Μοντερνισμού. 


Θεματικοί άξονες του σεμιναρίου

Το σεμινάριο αποσκοπεί στην επισκόπηση της νεοελληνικής ζωγραφικής και γλυπτικής και την εμβάθυνση των εκπαιδευόμενων στις δυο αυτές μορφές τέχνης. Η ιστορία της νεοελληνικής τέχνης αρχίζει μετά την ανακήρυξη του ελεύθερου Ελληνικού Κράτους, ενώ ο χαρακτήρας της, τουλάχιστον κατά την πρώτη περίοδο της καλλιτεχνικής δημιουργίας, διαμορφώθηκε με βάση εισαγόμενα αισθητικά κριτήρια. Στην εξελικτική τους πορεία, οι εκφάνσεις της ζωγραφικής και της γλυπτικής υπήρξαν ιδιαίτερα ενδιαφέρουσες και εφάμιλλες των ευρωπαϊκών δημιουργημάτων.

Στις τέσσερεις ενότητες θα συζητηθούν οι ιστορικές και κοινωνικές συνθήκες στο νεοσύστατο κράτος και πώς σμίλεψαν τις αισθητικές προτιμήσεις των Ελλήνων, οι θεματολογικές κατευθύνσεις της τέχνης, ο απόηχος των ευρωπαϊκών ρευμάτων στην ελληνική τέχνη, αν και σε ποιο βαθμό αφομοιώθηκαν ή την επηρέασαν, τα έργα και οι δημιουργοί.

Η επισκόπηση της νεοελληνικής ζωγραφικής και γλυπτικής πραγματοποιείται με βάση τους θεματικούς άξονες που ακολουθούν και επεξηγούν την εξέλιξη των δύο μορφών τέχνης στην Ελλάδα κατά τον 19ο αιώνα και τις αρχές του 20ού.

Στις ενότητές του, ανάμεσα σε άλλα, θα συζητηθούν:

  • Η ελληνική τέχνη κατά την διάρκεια της τουρκοκρατίας 
  • Η τέχνη με φόντο τις  ιστορικές και κοινωνικές συνθήκες στο νεοσύστατο κράτος 
  • Πώς διαμορφώθηκαν οι αισθητικές προτιμήσεις των Ελλήνων 
  • Οι θεματολογικές κατευθύνσεις της τέχνης 
  • Ο απόηχος των ευρωπαϊκών ρευμάτων στην ελληνική τέχνη 
  • Αν και σε ποιο βαθμό μπορούμε να μιλήσουμε για πρωτότυπες καλλιτεχνικές δημιουργίες 
  • Η ελληνικότητα ως ζητούμενο μιας εποχής 
  • Η ελληνική τέχνη ως εισαγόμενο προϊόν 
  • Η ακαδημαϊκή τέχνη - η Σχολή του Μονάχου και άλλοι ευρωπαϊκοί προορισμοί για τους Έλληνες καλλιτέχνες 
  • Ανάλυση έργων και αναφορά στους δημιουργούς,  από τα μέσα περίπου του 19ου αιώνα έως και την γενιά του ’30.

Χρήσιμες πληροφορίες:
Πόλη Διεξαγωγής: Αθήνα
Τόπος: ΑΙΕ, Αβέρωφ 18 Περισσός (Δίπλα στο σταθμό του ΗΣΑΠ)
Ώρες Διεξαγωγής: 10:00-14:00

Ώρες Προσέλευσης &

Παραλαβή Φακέλου Σεμιναρίου:

09:00-09:45
Έναρξη Σεμιναρίου: 10:00
Διάλειμμα - Καφές: 12:00-12:30
Ολοκλήρωση Σεμιναρίου: 14:00
Παραλαβή Βεβαιώσεων: 14:00-14:30
Επιμορφώρεια:

Δρ. Μαρία Αθανασέκου, Ιστορικός Τέχνης

Δίδακτρα Σεμιναρίου

Δίδακτρα: 20€,  Φοιτητές 15€,   Άνεργοι 15€ , Κάτοχοι Ετήσιας Κάρτας Σεμιναρίων ΑΙΕ: Δωρεάν


Παρέχονται:
  • Σημειώσεις  
  • Βιβλιογραφία
  • Βεβαίωση
  • Επιπλέον Πιστωτικές Μονάδες (3)

Τι είναι οι πιστωτικές μονάδες;

Από τον Ιανουάριο του 2013 το Ανοικτό Ίδρυμα Εκπαίδευσης, καθιερώνει μια ακόμα παροχή για όλους όσους συμμετέχουν στα δια ζώσης σεμινάρια και τις Ημερίδες.

Κάθε σεμινάριο, εκτός από τις σημειώσεις σε έντυπη μορφή, το εκπαιδευτικό υλικό και την έκπτωση στην αγορά των βιβλίων, θα προσφέρει συγκεκριμένες πιστωτικές μονάδες, τις οποίες μπορείτε να εξαργυρώνετε σε εκπαιδευτικές υπηρεσίες ως εξής:

  • Με τη συγκέντρωση 10 πιστωτικών μονάδων, επιλέγετε και παρακολουθείτε, εντελώς δωρεάν, ένα δια ζώσης, σεμινάριο ή ημερίδα της επιλογής σας.
  • Με τη συγκέντρωση 20 πιστωτικών μονάδων, επιλέγετε και παρακολουθείτε, εντελώς δωρεάν, ένα e-learning, σεμινάριο της επιλογής σας.
  • Με τη συγκέντρωση 50 πιστωτικών μονάδων, επιλέγετε και παρακολουθείτε, εντελώς δωρεάν, ένα ταχύρρυθμο e-learning πρόγραμμα της επιλογής σας.


Επικοινωνία

Πληροφορίες - Εγγραφές:

  • Τηλέφωνα:  210-3846930
  • e-mail: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από κακόβουλη χρήση. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε την Javascript για να τη δείτε. ΕΝΤΥΠΟ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ
  • sms: 698 68 09 035 (ΟΝΟΜΑΤΕΠΩΝΥΜΟ ΚΑΙ ΤΙΤΛΟ ΣΕΜΙΝΑΡΙΟΥ

Είσοδος e-learning

Περιοδικό e-merologio

  
Το ΑΙΕ στα social NetworksΤο ΑΙΕ στα social Networks