1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>
Έχουμε 97 επισκέπτες συνδεδεμένους

Σάββατο 05-11-16: Δημιουργία Υλικού για τις Φυσικές Επιστήμες στην Πρωτοβάθμια

PDF Εκτύπωση E-mail

fysikes_2016Σεμινάριο

 Δημιουργία Υλικού για τις Φυσικές Επιστήμες στην Πρωτοβάθμια

 

Περιγραφή του Σεμιναρίου

Η διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών αποσκοπεί στην κατανόηση συγκεκριμένων εννοιών και νοημάτων από τους μαθητές. Βασικοί στόχοι στο Δημοτικό Σχολείο είναι η εξοικείωση των μαθητών με την επιστημονική οπτική αντιμετώπιση των προβλημάτων, η μεθοδολογική τους συγκρότηση και η ανάπτυξη του γνωσιακού τους υπόβαθρου. Για να επιτευχθεί αυτό η επιστημονική γνώση θα αποκτήσει την αναδομημένη της εκδοχή, που είναι η σχολική γνώση. Αυτό θα βοηθήσει τους μαθητές να συσχετίσουν ευκολότερα τις εισερχόμενες πληροφορίες με τις υπάρχουσες γνωστικές δομές της καθημερινής-βιωματικής γνώσης και να επιτύχουν την εννοιολογική αλλαγή.

Ο τρόπος λειτουργίας του εκπαιδευτικού μας συστήματος δυσκολεύει την υποστήριξη μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, μια και έχει ως βασική του προτεραιότητα την εξάντληση της προκαθορισμένης ύλης, αποκλείοντας συγχρόνως τη διαφοροποίηση του βαθμού κατάκτησης (βάση ικανοτήτων και αναγκών) των μαθησιακών στόχων από τους μαθητές. Ο τρόπος διδασκαλίας και οργάνωσης των μαθησιακών δραστηριοτήτων στη βασική εκπαίδευση, έχει ως κεντρικό άξονα τη μεταφορά της γνώσης από τον εκπαιδευτικό στο μαθητή (η μετωπική διδασκαλία κυριαρχεί κατά 90% στη διδακτική πράξη), κάτι που προδιαγράφει και τα αποτελέσματα της διαδικασίας μάθησης.

Διδακτική Μεθοδολογία των Φυσικών Επιστημών

Η Διδακτική Φυσικών Επιστημών ασχολείται με το μετασχηματισμό της επιστημονικής γνώσης στη σχολική της εκδοχή, λαμβάνοντας υπόψη τον τρόπο με τον οποίο οι ίδιοι οι μαθητές κατανοούν τις σχετικές έννοιες, βάση της πρακτικο-βιωματικής τους γνώσης.

Η επιστημονική γνώση αποτελεί το «έγκυρο» σώμα γνώσης, μια και θεωρείται ως γνώση γενικών και αφηρημένων σχέσεων και αποτελεσμάτων και ως τέτοια είναι αποσπασμένη από τον «εμπράγματο κόσμο και τις οπτικές ή/και χωρικές έννοιες της καθημερινής λογικής». Η σχολική γνώση είναι η διδακτική αναπλαισίωση της επιστημονικής γνώσης και τα σχολικά βιβλία αποτελούν τους αναπαραστατικούς «σημειωτικούς πορούς» αυτής της εκδοχής. Η καθημερινή-βιωματική γνώση είναι οι απόψεις που συγκροτούν οι μαθητές για τα διάφορα φυσικά φαινόμενα, μέσα από την κοινωνική επαφή και συγκεκριμένους γλωσσικούς κώδικες. Αυτές ομαδοποιούνται, αποτελώντας νοητικές κατασκευές για την ερμηνεία των φαινομένων. Αυτά τα αυτοδύναμα σχήματα επηρεάζουν τη διαδικασία απόκτησης νέων εννοιών, γιατί δρουν ως δομή υποδοχής για την κατανόησή τους από τους μαθητές.

ΔΑΦ και Φυσικές Επιστήμες

Ο τρόπος πρόσληψης περιβαλλοντικών ερεθισμάτων των ατόμων με διαταραχές αυτιστικού φάσματος δεν χαρακτηρίζεται από κανονικότητα, ένα από τα αναγκαία γνωρίσματα της μάθησης, που διευκολύνει το παιδί να κάνει προβλέψεις και να οικοδομήσει τα πρότυπα πρώιμης μάθησης που επισημαίνονται και επενδύονται με νόημα από το εξωτερικό του περιβάλλον. Η διαδικασία της μάθησης είναι μηχανική και βασίζεται σε ενδείξεις από το περιβάλλον (δάσκαλος, πράξεις-συνήθειες-συμβάντα που προηγούνται), ενώ υιοθετούνται συχνά, από τους μαθητές με αυτισμό, τελετουργίες και ρουτίνες (π.χ. επαναλαμβανόμενες ερωτήσεις), ως ένας τρόπος επιβολής ενός τύπου κανονικότητας αλλά και επαναδραστηριοποίησης των μνημονικών ακολουθιών για την ενίσχυση της μάθησης.

Διδακτικές προσεγγίσεις για μαθητές στο φάσμα του αυτισμού

Η   εννοιολογική   περιοχή   που   επιλέχθηκε   για     διδακτική   επεξεργασία   είναι αυτή του κύκλου του νερού. Το νερό είναι ένα στοιχείο της καθημερινότητας των μαθητών, όλων των βαθμίδων, σε όλα τα πλαίσια με τα οποία συναλλάσσονται (οικογενειακό, σχολικό, κοινωνικό). Ταυτόχρονα όμως η κατανόηση του κύκλου του νερού από τους μαθητές παρουσιάζει δυσκολίες   που οφείλονται στις εναλλακτικές αντιλήψεις τους για το συγκεκριμένο φαινόμενο. Επιπρόσθετα οι μαθητές με διαταραχές αυτιστικού φάσματος εστιάζουν την προσοχή τους κυρίως στο μέρος ενός θέματος και όχι στο όλο, ενώ δυσκολεύονται στην οργάνωση των δραστηριοτήτων τους και κατ’ επέκταση έχουν δυσκολία με τη χρονική τους ακολουθία (τι προηγείται, τι ακολουθεί).. Τα παραπάνω δεν τους επιτρέπουν να δουν και να κατανοήσουν την πλήρη εικόνα μιας νέας κατάστασης και να φτάσουν σε συμπεράσματα για αυτήν. Στις περιπτώσεις διδασκαλίας κύκλων ζωής και των χρονικών τους ακολουθιών, είναι απαραίτητη, αρχικά, η διδασκαλία ολόκληρης της «σειράς» και στη συνέχεια η τμηματική παρουσίασή της, ώστε ο μαθητής να διατηρήσει το ενδιαφέρον του και να αντιληφθεί ότι υπάρχει ένας τελικός επιθυμητός στόχος



Χρήσιμες πληροφορίες:


Ημερομηνία Διεξαγωγής: Σάββατο 05 Νοεμβρίου 2016
Πόλη Διεξαγωγής: Αθήνα
Τόπος:

Ανοικτό Ίδρυμα Εκπαίδευσης Αβέρωβ 18 Περισσός

Τ.Κ. 14232

Ώρες Διεξαγωγής: 10:00-14:00

Ώρες Προσέλευσης &

Παραλαβή Φακέλου Σεμιναρίου:

09:15-09:45
Έναρξη Σεμιναρίου: 10:00
Διάλειμμα - Καφές: 12:00-12:20
Ολοκλήρωση Σεμιναρίου: 14:00
Παραλαβή Βεβαιώσεων: 14:00-14:30
Επιμορφώτρια:

Στέλλα Μάμιδα, Εκπαιδευτικός, Ειδική Παιδαγωγός

master στη Διοίκηση Πολιτισμικών Μoνάδων

Δίδακτρα Σεμιναρίου

Δίδακτρα: 25€,  Φοιτητές: 15€,   Άνεργοι: 15€, Κάτοχοι Ετήσιας Κάρτας Σεμιναρίων ΑΙΕ: Δωρεάν


Παρέχονται:
  • Σημειώσεις
  • Βιβλιογραφία
  • Βεβαίωση
  • Επιπλέον Πιστωτικές Μονάδες: 3
Επικοινωνία

Πληροφορίες - Εγγραφές:

  • Τηλεφωνικό κέντρο:  210-3846930 
  • e-mail: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από κακόβουλη χρήση. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε την Javascript για να τη δείτε. ΕΝΤΥΠΟ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ
  • sms: 698 68 09 035 (ΟΝΟΜΑΤΕΠΩΝΥΜΟ e-mail ΚΑΙ ΤΙΤΛΟ ΣΕΜΙΝΑΡΙΟΥ)
  

Είσοδος e-learning

Περιοδικό e-merologio

  
Το ΑΙΕ στα social NetworksΤο ΑΙΕ στα social Networks